If in that radiant beautiful age | Se a quella gloriosa e bella etade |
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If in that radiant beautiful age rightly named the century of gold Virgil was born and that sacred choir with all its supremely blissful spirits, still the stars gave us, out of kindness, courtesy shared with us for a time, the unique Sannazaro whose incomparable resonant style surpasses that of all ancient poets. Death has now taken him, and envious Paradise which he painted so beautifully rejoices to have Virgil's equal by his side. Virgil told of Mantua and made its river bright, Sannazaro sung of Naples, its sea of dreams will make him immortal. |
Se a quella glorïosa e bella etade Che 'l nome meritò del secol d'oro Nacque Virgiliô, e quel sacrato coro Di tante altre felici alme beate, Dato han le stelle a noi cortes' e grate L'unico Sannazzaro, il cui sonoro Leggiadro stil vince chi mai d'alloro Fu degno aver ambe le tempie ornate. Morte l' ha tolto poi, e 'l cielo avaro Di lui s' adorna, ma piu ch'altro lieto Gode in vedersi al gran Virgilio eguale. Quel Mantoa illustra, e fa 'l suo Mincio chiaro; Questi Napoli onoroa, e il bel Sebeto Farà non men famoso ed immmortale. |
Voi potete vedere come io son diligente, che alla vostra cortese e dolce lettera, nella quale erano i due sonetti vostri fatti per la morte del Sannazaro . . . Quanto a'sonetti, essi me sono paruti bellissimi l'uno e l'altro. Sono puri, sono vaghi e affezionati ed onorati, infinitamente. Io di loro mi rallegro con voi, et ben faceste a mandargli al signor Musseltola. Per avventura non ne averà la buona anima del Sannazaro alcuno di veruno altro così bello, come questi sono. De' quali sicuramente non saprei dire quale più leggiadro sia, se non che quello che incomincia Se a quella mi prende più l'animo.
Nowhere in the letter as printed is there any sign this poem is by anyone other than Gambara -- though one could speculate that Gambara has sent Bembo poems on the death of Sannazaro by someone else but not told him they are by someone else.
I see in Gambara's poetry a strong influence of Virgil and Sannazaro; indeed I'm not sure that what people feel is Virgilian in Gambara isn't rather Arcadian as found in Sannazaro. The melancholy, the intense nostalgia, the imagery and longing seem to me much alike. I mean to study this issue some more; I want to see if anyone else beyond Jerrold has discussed the above letter.